Özel Biga Can Hastanesi Cumartesi Günleri Hizmet Vermeye Devam Ediyor

Özel Biga Can Hastanesi Cumartesi Günleri Hizmet Vermeye Devam Ediyor

BİGA’DA 7 KÖY KARANTİNAYA ALINDI

BİGA’DA 7 KÖY KARANTİNAYA ALINDI

KPSS ORTAÖĞRETİM SINAVINA BİGA’DA 770 ÖĞRENCİ GİRDİ

KPSS ORTAÖĞRETİM SINAVINA BİGA’DA 770 ÖĞRENCİ GİRDİ

BAŞKAN ERDOĞAN VE MÜDÜR TUNÇ TREKKİNG YOLUNDALAR

BAŞKAN ERDOĞAN VE MÜDÜR TUNÇ TREKKİNG YOLUNDALAR

24 KASIM ÖĞRETMENLER GÜNÜ BİGA’DA KUTLANDI

24 KASIM ÖĞRETMENLER GÜNÜ BİGA’DA KUTLANDI

COVİD-19 SÜRECİNDE KORUYUCU BESLENME
  • MERYEMDOĞRUSOY
    • MERYEM DOĞRUSOY
    • meryemdogrusoy@bigadogusgazetesi.com.tr
    • 8 Ekim 2020 - 14:45:26
Dünya Sağlık Örgütü’nün artık bir pandemi olarak kabul ettiği koronovirüs hastalığı (Covid-19) ülkemizde de önemli bir halk sağlığı sorunu halini almıştır. Koronavirüsün bulaşmasını tek başına engelleyebilecek veya tedavi edebilecek herhangi bir besin olmasa da; sağlıklı ve dengeli beslenmenin, fiziksel aktivite ve düzenli uyku ile beraber bağışıklık sistemini güçlendirdiği kanıtlanmıştır. Özellikle karantina uygulamalarında sağlıklı beslenme birinci dereceden önem arz etmektedir. Covid-19 ile ilgili bilinen en net uygulama her türlü temasın minimuma indirildiği sosyal izolasyon olduğu için, birçok küresel sağlık kuruluşu herkese olası karantina uygulamalarını da kapsayacak şekilde en az iki haftalık ilaç ve besin bulundurulmasını önermektedir. Bunun için aldığınız besinlerin olabildiğince besleyici, raf ömrü uzun ve dayanıklı olmasına dikkat edin. Bu zor dönemi rahat atlatabilmek için seçtiğiniz besinlerin protein, lif, vitamin, mineral ve antioksidanlardan zengin olması dengeli beslenme yönünden çok önemlidir. Bu dönemde sebze ve meyve tüketimi ön planda tutulmalıdır. Günlük yeterli sebze ve meyve tüketimi her gün ve her öğün sağlanmalıdır. Sağlık Bakanlığı’nın girişimiyle Türkiye’ye Özgü Beslenme Rehberi’nde önerilen Sağlıklı Yemek Tabağı’na göre her ana öğünde tabağın bir çeyreği sebzelerden, diğer çeyreği tam tahıl ürünlerinden ve kalan yarısının eşit üç parça halinde meyvelerden, yüksek proteinli gıdalardan (kurubaklagiller, et, yumurta, balık, tavuk, yağlı tohumlar, vb.) ve süt ürünlerinden (süt, yoğurt, ayran, peynir vb.) gelmesi önerilmektedir. Bunların yanı sıra yeterli su tüketiminin sağlanması ve günlük beslenmede zeytinyağı kullanılması önerilmektedir.. Alışverişte mevsime uygun ve dayanıklı sebze ve meyveler satın alınmalıdır. Bunlar karnabahar, lahana, kabak, brokoli, biber, turp, havuç, patates; meyvelere ise elma, portakal, greyfurt, mandalina, olgun olmayan muz olabilir. Özellikle narenciye grubu meyveler bağışıklık sistemini destekleyici C vitamininden zengin olduğu için bu meyvelerin tüketimine ağırlık verilmeli, mümkünse yemeklere taze limon sıkılmalıdır. Dayanıklı sebzelerin raf ömrünü uzatmak için yıkanmadan ve kesilmeden buzdolabında saklanmalıdır. Bunlara ek olarak kuru meyve, kuru bamya, patlıcan, biber, domates gibi besinler de raf ömrü uzun; lif ve mineral kaynağı besinler olduğu için evde bulundurulmalıdır. Oldukça dayanıklı ve besin değeri yüksek bir başka protein kaynağı alternatifi olan kuru baklagiller (yeşil, kırmızı mercimek, nohut, fasulye çeşitleri, barbunya vb.) ise her gün tüketilebilir. Yalnız, pişirme süresi uzun olabilen bu ürünlerin önceden büyük miktarlarda haşlanıp daha sonra hızlıca pişirilebilecek şekilde buzlukta saklanması kuru baklagillerin tüketimini kolaylaştırabilir. Haftada en az iki defa tüketilmesi önerilen balığın tazesinin bulunamadığı durumlarda donmuş veya konserve ton balığı alternatiflerinin karantina durumlarına karşı evde bulundurulmalıdır. Zengin protein kaynakları olan kırmızı et ve kümes hayvanlarının etlerine kıyasla balık, daha fazla yağ içerebilmesine rağmen genel olarak aynı miktardaki kırmızı ve beyaz etlerden daha az enerjiye sahip olduğu için de tüketiminin artırılması gereken yiyeceklerdendir. Uygun saklama koşullarında saklandığında uzun süre dayanabilen diğer kaliteli hayvansal protein içeren besinlerden yumurta ve peynir çeşitlerini de vücudun virüs ve bakterilere karşı savunma mekanizmaları olan antikorların görevlerini yerine getirebilmeleri için her gün yeterli miktarda tüketilmesi gerekir. Bağışıklık sistemini destekleyen probiyotik takviyeli yoğurt ve kefir gibi ürünlerde her gün tüketilebilir. Bu dönemde sınırlandırılması gereken yiyecek ve içecekler; kan şekerini hızla yükselten şeker ve şekerli yiyecek ve içecekler, beyaz ekmek de dâhil hamur işi ürünler, işlenmiş et ürünleri, aşırı tuz içeren besinlerdir (hazır soslar, cips gibi tuzlu ürünler, patlamış mısır, tuzlu kurabiyeler, vb.) Enerji içeriği yüksek alkollü içeceklerin de vitamin, mineral emilimini olumsuz etkileyebildiği ve uyku problemlerine yola açabildiği için tüketimi mümkün olduğunca sınırlı olmalıdır.
  • Etiketler
  • Yorumla
Üye Girişi
  • Kullanıcı Adınız
  • Şifreniz