SAVAŞTEPE ve İDRİSKORU Köylerine  Gelen Yazılar Akılları Karıştırdı

SAVAŞTEPE ve İDRİSKORU Köylerine Gelen Yazılar Akılları Karıştırdı

Orman işçisi, kestiği ağacın altında kaldı

Orman işçisi, kestiği ağacın altında kaldı

Konya Ticaret Borsası’ndan Borsamıza Ziyaret

Konya Ticaret Borsası’ndan Borsamıza Ziyaret

BİGA AVM’DE ASTAŞ JUKI DİKİŞ MAKİNESİ TANITIM SERGİSİ AÇILDI

BİGA AVM’DE ASTAŞ JUKI DİKİŞ MAKİNESİ TANITIM SERGİSİ AÇILDI

YENİLMEK VE MAĞLUBİYET

YENİLMEK VE MAĞLUBİYET

GLUTENSİZ BESLENME TRENDİ
  • MERYEMDOĞRUSOY
    • MERYEM DOĞRUSOY
    • meryemdogrusoy@bigadogusgazetesi.com.tr
    • 6 Nisan 2019 - 19:10:20
Gluten aslında, gliadin ve glutenin proteinleri başta olmak üzere bir çok birbirine benzer proteinin karışımından oluşmaktadır.Buğday,arpa ve çavdar gibi Türkiye’de temel besin olarak tükettiğimiz tahıl gruplarında bulunur. Ekmek, kurabiye gibi unlu fırın ürünlerinde kıvamı sağlayan, bir protein olan gluten tüketimi bugüne kadar birçok farklı rahatsızlık ile ilişkilendirilmiştir. Bunlardan en yaygın olanı ve en bilineni çölyak hastalığıdır. Fakat günümüzde, gluten tüketimi çölyak hastalığı dışında da bazı nörolojik rahatsızlıklar, otizm, obezite gibi farklı sağlık problemleri ile ilişkilendirilmektedir.
Son yıllarda özellikle çölyak hastalığının görülme sıklığının artmasıyla birlikte, glutensiz beslenme trend olmuştur. Amerikalı yetişkinlerin neredeyse üçte biri gluten içeren gıdalardan kaçındıklarını ve glutensiz ürünleri tercih ettiklerini belirtmişlerdir. Glutensiz ürünlere olan talebin artması sebebiyle glutensiz ürün pazarının 2020 yılına kadar %10,4’lük bir artış göstermesi ve Amerika Birleşik Devleti’nde (ABD) 2015 yılında glutensiz ürünler için harcanan 4,63 milyar dolarlık bütçenin 2020 yılında 7,59 milyar dolara ulaşması beklenmektedir.
Sağlıklı bireylerde glutensiz beslenme nelere yol açar ? Gluten enteropatisi veya intoleransı olmayan sağlıklı bireylerde, zayıflama amaçlı veya farklı nedenlerle glutensiz diyet uygulamak farklı sonuçlara yol açabilir. ABD Kalp Hekimleri Birliği’nin yıllık toplantısında Harvard Üniversitesi araştırıcıları tarafından sunulan bir bildiride glütensiz beslenmenin şeker hastalığı riskini artırabileceği ileri sürülmüştür.Üç ayrı dönemde yapılan ve 200 bin kişiyi kapsayan çalışmanın yanı sıra dört milyon kişiyi kapsayan uzun süreli izleme çalışmaları (1984-1990 ve 2010-2013) incelenmiş. İnceleme sonucuna göre Gluten oranı en fazla yüzde 20’ye kısıtlandığında, katı glütensiz diyet uygulayanlara göre şeker hastalığı gelişme riskinin yüzde 13 daha az olduğu tespit edilmiştir. Yayımlanan bir başka yeni makalede ise (Journal of Epidemiology) glütenin arsenik, civa gibi toksik ağır metallere yapışarak vücuda emilimini önlediği, dolayısıyla glütensiz diyetin bu tip zararlı minerallerin vücuda vereceği zararı önleyemeyeceği bildiriliyor. Illinois Üniversitesi (Şikago) tarafından yürütülen tarama çalışmasında glütensiz diyet uygulanan kişilerde kan ve idrarda arsenik seviyesinin glütensiz diyet uygulamayanlara göre iki misli, civa seviyesinin ise yüzde 70 daha yüksek olduğu tespit edilmiş.
İspanya’da yapılan bir çalışmada bir ay boyunca glutensiz beslenmenin bağırsakta çoğalan zararlı bakteriler nedeniyle bağırsak floramıza zarar verebileceği ve bağışıklık işlevlerinin bozulmasına neden olacağı görülmüştür.
Diyette çıkarılan besinlerin yerine, şeker, yağ tüketilmesi ya da fazla miktarda glutensiz tüketilmesi durumunda ağırlık azalışı yerine ağırlık artışı gözlemlenmektedir.Glutensiz diyet uygulamlarında, tahıl ve tam tahıl tüketiminden uzak durulması, posa ve B grubu vitaminler ile bazı minerallerin alımında kısıtlamaya gidilmesi besin öğesi yetersizliklerinin görülmesine sebep olabilir. Yeterli ve dengeli beslenmenin önemli bir bileşeni olan tahılların ve özellikle tam tahılların yeterli ve dengeli tüketilmesi önemlidir.
Özetle glutene karşı bir hassasiyetiniz yoksa glutensiz beslenmenin de vücudunuz için bir yararı olmayacağı gibi negatif yönde etkilerinin olacağını unutmayın.Konforlu bir yaşam için sürdürülebilir dengeli bir beslenme programı ve egzersizin yanısıra popüler diyet akımlarına mesafeli durmak her zaman yararınıza olacaktır…
  • Etiketler
  • Yorumla
Üye Girişi
  • Kullanıcı Adınız
  • Şifreniz