“İlgi duyduğu mesleklerin gerektirdiği kişilik özelliklerini ,becerileri ve eğitim sürecini araştırır.“

“İlgi duyduğu mesleklerin gerektirdiği kişilik özelliklerini ,becerileri ve eğitim sürecini araştırır.“
Bu kazanımda dört değişken var fark ettiniz mi?

  1. İlgi duyduğun meslekleri listeleyeceksin.
  2. Bu mesleği kimler yapar, kişilik özelliklerini belirleyeceksin.
  3. Hangi becerileri gerektiriyor,bunları bileceksin.
  4. Ve eğitim süreci nasıl işliyor?
Eğitimi boşvermeyi hiç bir zaman önermiyorum ben ya . Birini hiç ummadığım bir mevkide göreyim mesela , merak ederim ne eğitim almış. Hiç değilse başladıktan sonra onun eğitimine yönelmiş mi? Yaşadığın şehir, bulunduğun konum aldığın eğitimi karşılamayacak olabilir. Ancak eğitim kişinin kendisine kattığı bir değerdir. Törpülenme sürecinin başıdır. Aksi takdirde temelsiz bir özgüvenden öteye gidemez bu duruş.  Herkes okursa başka işleri kim yapacak laflarını safsata bulurum açıkçası. Teori ve uygulamanın güzelliği hiçbir şeyde yok doğrusu.
Neyse,
Bu kazanım 6.sınıfta çıkıyor karşımıza. Mesleğimi Seçiyorum temasında görüyoruz bunu. Bir on yıldır aileler “Ne olcan sen büyüyünce ?” sorusuna iğreti oluyorlar. “Ne olursa olsun ama en önemlisi mutlu olsun !” diyorlar. Bunlar benim de kafamı karıştırdı açıkçası uzunca bir süre. O zaman çok kastırmasın kimse çocuğunu diye düşündüm. Hatta bir ara yine öğretmenlik yaparken ödev vermenin uygun olmadığını söyleyen uzmanlar ve yeni öğretim sisteminin aklına uyarak ödev vermedim çocuklara da hiç biri  beni ciddiye almadı. Ödevleyen öğretmen ciddiye alınır. İş kilitleyen müdürden çekinilir. Bu hep böyle olmuştur.
Şimdi fikirlerim değişti. Kişi mutlu olsun tabii. Ancak bir amaca tutunmayan kişilerin de hep eksik olacağı , hiçbir zaman tam anlamıyla mutlu olamayacağı unutulmasın.
Bunun farkındalığına 6.sınıfta ermemiz isteniyor. Katılıyorum.
Amerikan’da çalıştığım dönemde Homeschooling adında bir program da satıyorduk. Evde okul gibi bir anlamı vardı. İçeriğine çok girmeyeceğim. Bu programın satışını yapmak üzere aldığım eğitimlerde şöyle bir şey öğrenmiştim ve onu öğrendikten sonra kendi öğrenciliğimi sorgulamaya başladım.
Yurt dışında üniversite okumak istiyorsan öğrenci cv’nle okullara başvuru yapıyorsun. Bu başvuru dosyanın içinde ana yurdunda aldığın bir diploma yanında denklik yerine geçen homeschooling belgesine işine yarıyor tamam da, sonraki adımda okumak istediğin bölüme ne kadar gönül verdiğin ve bunu ne ölçüde kanıtlayabildiğini çok önemsiyor üniversiteler. Bir örnekle açıklamak gerekirse,
Diyelim ki dil de öğrenmek amacıyla yurt dışında aşçılık okumak istiyorsun. O başvuru sürecine gelene kadar bu meslek için neler yaptın, kanıtla. Efendim ben mutfak araç gereçlerini daha çocukluğumdan çok severmişim. Bir sürü oyuncağım  varmış ama ben yine de tencere tavayla oynarmışım, bakın fotoğraflarım.
Sonra , yaz tatillerinde falanca akrabamın lokantasında yardıma giderdim, bakın fotoğraflarım. Orta okula gelip de bu işi meslek olarak düşünmeye başladığımda bu mesleği yapan kişilerle röportajlar yaptım, bakın dosyamda var örnekleri. Röportajlar neticesinde bu işi meslek olarak yapmak istediğime karar verince liseyi bu alandaki bir okuldan yana seçtim. Bu esnada çeşitli kurslara katıldım, bakın sertifikalarım. Bilmem ne restoranda staj yaptım, falanca otelin mutfağında  çalıştım …gibi gibi kalın bir dosya sunarsanız kabul edilmeme olasılığınız düşük.

İşte bu nedenle daha küçük olsalar da artık biraz ciddiye alarak düşünmeleri gerekiyor ne meslek seçeceklerini .
Hemen akabinde de bu mesleği yapmaya kendilerini uygun hissediyorlar mı hissetmiyorlar mı?
(Şimdi bir yetişkin gibi konuşacağım) Seçeceğiniz meslek hayatınızı şekillendirecek.

MESLEĞİMİ SEÇİYORUM